Oldalmegjelenítések száma az elmúlt hónapban

2012. december 10., hétfő

Hasznos (vagy haszontalan?) tippek

Repülő

Én az expedián keresztül foglaltam jegyet az american airlines járatára. Sok zűr volt a jeggyel, ugyanis az AA az út előtt megszüntette a Bp-NY járatot, így át kellett foglalni a jegyet Bp-London-DC-re. Mindez csak azért sikerült mert még 3 hónnapal az utazás előtt derült ki a gond.  Érdemes valamelyik összehasonlító oldalon kinézni a repjegyet, és utána a légitársaság saját oldalán lefoglalni. Kint élő barátaim sok társaságot kipróbáltak már, eddig legrosszabbat az Air France-ról,legjobbat a Lufthansáról hallottam, de persze ez szubjektív!

Vízum, beutazás

Az egyesült államokba magyar állampolgárok turista úticélból, legfeljebb 6 hónapra vízummentesen utazhatnak be. Az utazáshoz azonban ki kell tölteni, az ún. ESTA-t!
Figyelem! A neten rengeteg kamu oldal van, ahol 80$-ért vállalják, hogy segítenek kitölteni a hivatalos esta-t. Ne dőljünk be ezeknek, az ESTA-t ezen az oldalon kell kitölteni, angolul van de elég egyértelmű, gyakorlatilag mindenhol a no választ kell beikszelni.  Az ára 14$/fő!
Ezen felül még a repülőgépen adnak majd egy kérdőívet, amit szintén ki kell tölteni, nem kell megijedni tőle, a stewardess segít ha nem értünk valamit, az országba belépéskor ezt is és az ESTA-t is be kell mutatni az útlevelünk mellett. Belépéskor az immigration officer kérdéseket fog feltenni (meddig maradsz, mi az utazásod célja, határozottan, gyorsan és főleg röviden érdemes válaszolni, nem kell belemenni részletekbe) ujjlenyomatot fognak venni, de nem mint a börtönben! egy digitális ujjlenyomatvevőhöz kell odatartani a 4 ujjunkat, majd a hüvelyket külön, ennyi.


Autóbérlés

Én ezen az oldalon keresztül foglaltam a keleti parton, és itt a nyugati parton, összességében korrekt volt mindkettő:

1) kelet part: alap csomagot érdemes itt foglalni, mi magasabb csomagot foglaltunk, amiben a leírás szerint van additional driver (plusz sofőr) ám a helyszínen kiderült, hogy mégsincs benne. Mi 5en voltunk, és mind az 5en vezettük az autót, a 4 additional driver horribilis összeg lett volna, ezért nem adtuk hozzá, mivel kint az a szabály, hogy hobbiból nem igazoltathat a rendőr, csak, ha valami szabálytalanságot csináltál, ilyet meg nem tettünk.
Keleti parton sok a fizetős autópálya, ezért a bérlésnél felajánlották az easy pass nevű kütyüt. 
Aki körutat tervez, de legalábbis több helyre elszándékozik jutni DC-Phili-NY), annak mindenképp megéri ezt az opciót kérni! Hamar megtérül, de ami mégnagyobb előnye, hogy nem kell sorbaállni az autópályán a kapuknál, volt olyan, hogy kb. fél órás sor mellett húztunk el, mert az easy pass sorban nem állt senki. Akinek szoros az ütemterve sokat nyerhet ezzel.
 Érdekesség még ennél az oldalnál, hogyha az elején a lakóhelynek Magyarországot írod be, olcsóbb ajánlatot ad, mintha amerikait írsz be..

2) Nyugati part: Thrifty autónál foglaltunk, itthonról olcsónak tűnt, de ott derült ki, hogy ebben nincs biztosítás, ami nagyon megdobja az árakat! Erre érdemes még itthon odafigyelni. Viszont ennél a cégnél nem számítottak fel plusz árat a plusz vezetőkért, így legálisan hozzáadhattunk mindenkit.
Nyugati parton nem volt easy pass opció nem is kellett, szinte nem is találkoztunk fizetős szakaszokkal, inkább csak egyes helyekért (nemzeti parkok,hidakért: bay bridge, golden gate) kellett fizetni. Ez utóbbinál érdemes a pontos összeget pénzérmében kikészíteni, mert van ilyen bedobálós vödör (mint a filmekben), és ott gyorsabban megy a sor.

 Bérelt autó felvétele a reptéren

Az autóbérlő cégek irodái általában nem közvetlenül a reptereken vannak (így volt IAD-n, és LAX-on is), ezért azokat ne is keressük ott, hanem a repterek közelében. A reptérről a taxik/buszok indulóállomásairól az egyes autóbérlő cégek ingyenes shuttle buszokkal visznek el az irodához. Nincs más dolgunk, mint megkeresni a mi autóbérlő cégünk feliratát viselő kisbuszt.

Mindig kérnek jogosítványt, útlevelet és dombornyomott kártyát a bérlésnél, amire depositban ráterhelik az egész összeget, tehát olyan kártya kell, amin rendelkezésre áll az egész lé. Nem kel nemzetközi jogsi az USA-ban, elfogadják a magyar jogosítványt!!!

Vezetés, vezetési szokások, szabályok

Az autók általában automata váltósak. Ezt már biztos sokan mondták/írták, de valóban nagyon könnyű megszokni, lefulladni gyakorlatilag lehetetlen. Egyedül szerpentinen, hegyekben érdemes használni a 'félautomata' funkciót, amikor Te váltasz, balra-jobbra nyomogatva a váltót, mert ilyen helyen az automata képes hülyeségekre.
A világítást általában máshol találod, nem a kormány mellett, hanem általában a műszerfalon, és mások az állások is, érdemes indulás előtt kipróbálni, kívülről megnézni melyik-melyik.
Tipp: az automata váltókart ugye P (azaz parking állásból) le kell húzni D (azaz Drive) állásba az induláshoz, ahhoz azonban, hogy el tudd mozdítani a kart rá kell lépni a fékre is! (mire ráááájöttünk).
Az államokban mindenhol hazánkhoz hasonlóan jobboldali közlekedés van. A lámpák ugyanúgy működnek, ami fontos különbség a jobbkézszabály hiánya: az egyenrangú kereszteződéseknél általában körbe (mindenkinek) stoptábla van, de ha nincs is, főszabály: mindenkinek meg kell állni, ha odaér a kereszteződéshez, majd az haladhat tovább, aki először odaért, majd a második, harmadik, stb... Ha nincs ott senki, akkor is meg kell állni, majd továbbmehetsz.

Táblák: ez is a 40-es iqszinthez lett igazítva: Európához képest általában szöveggel írják a dolgokat, nem jelzéssel jelzik. (egyik kedvencem: "click it, or ticket!" biztonsági övre vonatkozóan)
Aki körutat tervez GPS-t szerintem mindenképp érdemes használni, jók a táblák, de nem mindig egyértelműek, főleg ha az ember 100-al megy az autópályán.
Autópályán: sokszor akár 6 sáv is lehet, ezért aki az M7eshez szokott érdemes figyelni, hogy a legbelső sávból nem elég 500 m, hogy ki tudjunk hajtani a következő lehajtón. Amivel nekünk még meggyűlt a bajunk, hogy sokszor az autópályák kettéválnak, és nehéz kitalálni, hogy akkor a Te utad most melyik félen is halad tovább, és sajnos itt a GPS is képes hülyeségekre.
Ha többen utaztok, tipp: főleg a nyugati parton a nagy dugókat ki lehet kerülni az ún. car pool lane használatával, ami a legbelső sáv. ezt azok az autók használhatják, amelyekben 2, vagy több utas van (de ezt is kiírják mindig). Fontos, hogy ebbe a sávba nem mehetsz be akármikor, mert záróvonallal van elválasztva a másik sávtól, de pár km-enként van szaggatott rész, ott lehet bemenni.

Sebességhatárok: autópályán 65, 70, 75 mérföld/óra, változó. Mi max 10%-os túllépést engedtünk meg magunknak, ez egyébként általános, ebből nem volt bajunk, de persze nem ajánlom..
Előzés: európával ellentétben autópályán (főleg ahol nincsenek sokan) lehet jobbról is előzni. Előfordul, hogy valaki a belső sávban szöttyög, ilyenkor ne menjünk rá 2centire jó magyar módra, és villogjunk, meg dudáljunk, mint az őrült, mert előfordulhat, hogy a texasi rednec-kel van dolgunk, és helyből lepuffant -inkább szépen előzzük lejobbról...
Police: figyelem, semmilyen hivatalos közeggel nem érdemes szívózni, ha megállít, csináljuk amit mond. Mint korábban írtam hobbiból nem igazoltatnak, ha betartod a szabályokat, minket a megtett több, mint 5000 km alatt egyszer sem állítottak meg, de sokszor láttuk, hogy igazoltatnak az út szélén. Alkoholt nemcsak a vezető nem fogyaszthat, de nyitott alkoholtartalmú üveg/doboz sem lehet az autóban!

Parkolás

A nagyvárosokban mi parkolóházakban raktuk le a kocsit, neten érdemes előre kinézni (pl. itt ), nagy árkülönbség lehet akár egymáshoz közeli helyeken is.
 NY-ban akinek Manhattenben van szállása mindenképp érdemes egy ilyet felkeresni, mert itt horror a parkolás.
Ahol a járdacsík belülről pirosra van felfestve ott tilos parkolni.

NY-ban még érdemes arra figyelni, hogy tűzcsap mellett tilos megállni, illetve néhány utcában ha az egyik oldalon sok az autó, viszont a másik üres, tiltó tábla hiányában se álljunk meg itt, mert sok helyen az a szabály, bizonyos napokon tisztítják az utat, ezért akkor tilos ott megállni (persze ezt csak az ottlakók tudják, de ettől még simán elvontatják a Te kocsidat is)

Nincsenek megjegyzések: